استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی آثار موجود در موزه های ترکیه

اداره کل میراث فرهنگی و موزه‌های وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه از شناسایی 254 هزار و 698 اثر در موزه‌های این کشور با استفاده از هوش مصنوعی خبر داد.

اداره کل میراث فرهنگی و موزه‌های وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه از شناسایی 254 هزار و 698 اثر در موزه‌های این کشور با استفاده از هوش مصنوعی خبر داد.

بیرول اینجه کوز، مدیر کل میراث فرهنگی و موزه‌ های وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه درباره «پروژه شناسایی آثار تاریخی» که به منظور امنیت و حفاظت از آثار موجود در موزه ‌های وابسته به این وزارتخانه آغاز شده است، گفت: در مجموع 2 میلیون و 860 هزار اثر به استثنای سکه ها در تمامی موزه های ترکیه وجود دارد که به دستور محمت نوری ارسوی وزیر فرهنگ و گردشگری، برای مبارزه با قاچاق آثار فرهنگی، کار شناسایی آنها آغازه شده است.

وی با بیان اینکه در مرحله اول مطالعه، تمامی 103 هزار و 816 اثر به نمایش گذاشته شده موزه ها شناسایی شده اند گفت: در مرحله بعدی شناسایی آثار موجود در انبارها آغاز شد. وی افزود: شناسایی 150 هزار و 882 اثر موجود در انبار موزه‌ ها نیز تکمیل شده است. وی ابراز امیدواری کرد که شناسایی بقیه آثار موجود در انبارها نیز تا سال 2028 تکمیل شود.

مدیر کل میراث فرهنگی و موزه های وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه با اشاره به شیوه به کارگیری هوش مصنوعی در روند شناسایی آثار موزه ها افزود: برای این منظور از ماده ای استفاده می شود که مواد شیمیایی مهمی در آن وجود دارد و قابل مشاهده یا احساس نیست و حاوی ردپای دی ان ای است که توسط الگوریتم هوش مصنوعی ایجاد شده است. پس از پردازش اطلاعات شناسه هر اثر، امضایی را در جای مناسب اثر، به گونه ای که به اثر آسیب نرساند، قرار داده می شود که نمایانگر هویت اثر می باشد. به گفته وی این روش کاملا بومی بوده و متعلق به کشور ترکیه است.

وی خاطرنشان کرد که این سیستم داده های خوبی را برای کسانی که در آینده روی دارایی های فرهنگی کار می کنند ارائه می دهد.

منبع: سایت خبری TRT / 19 اوت 2024

https://www.trthaber.com/haber/kultur-sanat/muzelerdeki-250-binden-fazla-eser-yapay-zekayla-kimliklendirildi-873492.html

کد خبر 20943

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =